fredag 21 september 2012

COP 18 & WAGGGS

Nu är det officiellt! Jag har fått äran att följa med WAGGGS som en av deras delegater på COP18, UN Climate Change Conference i Doha, Qatar nu i November/December 2012. Jag är väldigt glad för denna möjligheten och det ska bli både kul och intressant att få kombinera två av mina största intressen; klimatet och scouting.

Till vardags är jag ju doktorand inom klimatforskning på Stockholms Universitet och mitt mål är att bli en självständig forskare samt att kunna vara med och påverka där det gör skillnad. Just nu ligger mitt fokus i Arktis, där jag studerar meteorologin i atmosfärens nedersta skikt.

Under konferensen kommer jag att lära mig mer om hur de internationella klimatförhandlingar går till, samtidigt som jag får möjlighet att påverka besluten genom att representera en av världens största ungdomsorganisationer. Frågorna som diskuteras på dessa konferenser kommer påverka framtidens barn och ungdomar. Därför känns det väldigt viktigt att vi deltar aktivt i debatten och jag är övertygad om att vi kan göra en skillnad. Mitt deltagande sker i samverkan med WAGGGS delegater från hela världen, såväl som i dialog med världens största aktörer inom klimatområdet.

Jag tror att den här upplevelsen kommer att hjälpa mig att förstå vad som ibland saknas i både förståelse och kunskap mellan forskare och beslutsfattare. När jag kommer hem, kommer jag förhoppningsvis kunna använda mina nya erfarenheter i både min forskarutbildning och i scoutverksamheten – såväl på ett lokalt plan där jag är ledare för yngre scouter, som på nationell nivå då jag kommer att dela med mig av mina erfarenheter till fler.

Som så många andra har jag varit scout sedan jag började skolan. Förutom ett kortare uppehåll när jag var utbytesstudent i USA har jag varit aktiv hela tiden på både lokal, regional och nationell nivå. Jag växte upp i en skånsk kår, där jag gick från bäver till rover och var till sist både avdelningsledare och kårordförande. När mitt arbete senare tog mig till huvudstaden tog jag kontakt med en ny kår, där jag idag försöker hjälpa till med äventyrarna så mycket jag kan. Jag har internationella scouterfarenheter från Roverway i Portugal, World Scout Moot i Taiwan, Explorer Belt i Ungern och nu senast som ansvarig ledare för Upptäcktsfärd Norden i Danmark och på Färöarna.

Jag ser fram emot några väldigt händelserika och intensiva veckor i Doha och jag kommer göra allt jag kan för sprida min erfarenheter vidare. Förutom här, kan ni också följa mig på twitter (@ceciliawess) och på Scouternas internationella blogg.

Inga kommentarer: