torsdag 1 mars 2012

Vi går mot ljusare tider

Tiden går väldigt snabbt just nu och det blir ljusare och ljusare för varje dag här i Longyearbyen. Än så länge nås vi inte av något direkt solljus, men den är nära.. vi kan se den krypa närmare och närmare på bergtopparna och idag när vi gick hem vad det faktiskt inte helt mörkt, snarare skymning.

Jag har hört att våren har kommit till Sverige, kanske inte för att stanna än, men... här är den fortfarande långt borta. Snön ligger djup och temperaturen var idag kring -15°C. Vardagens promenad fram och tillbaka till Nybyen håller mig varm, men när jag ska ut på glaciären gäller det att jag tar på mig fler lager.

Vi har haft några dagar med föreläsningar och övningar igen nu, av varierande kvalitet, men jag tror faktiskt att jag har tagit med mig något från alla tillfällena. Idag hade vi en väldigt trevlig övning med Tiina från Finland, som gick igenom teorin bakom Sonic Anemometern. Sonic är ett instrument som mäter vindsstyrka i tre olika komponenter samt den s.k. sonic-temperaturen. Detta kan sedan användas för att beräkna turbulensen i atmosfären och undersöka stabiliteten.

Imorgon är det redan fredag igen, vilket betyder.... fältarbete! Nu vet vi vad som är fel med vår vindmast och vår kursassistent har redan varit upp och ändrat sättet som dataloggern sparar. Vi får hoppas tidsserierna ser bättre ut denna gången. Så är det att jobba med riktiga mätningar, ibland går det inte som man har tänkt sig... ganska ofta faktiskt :)

Eftersom jag spenderar all min tid tillsammans med de andra studenterna, vi både pluggar och bor tillsammans, så är engelska det mest naturliga språket, men ibland plockar man upp några tyska, finska, norska eller tjeckiska ord. Jag gillar den internationella stämning och kommer sakna folket när jag åker hem, vi har kul tillsammans, även om vår humor ibland är lite nördig! ;)

Till helgen är det ett stort Icebreaker Party (förstår ni humorn?)! Teamet är Fairytale och just nu debatterar vi om ifall vi ska klä ut oss till dvärgar, troll eller smurfar. Troll verkar faktiskt vara det lättaste och mest logiska, men vi får se... Det blir tyvärr ingen Friday Gathering imorgon pga. detta. Kanske är bra, för jag behöver läsa lite... ska reviewa en artikel i början på nästa vecka. Några planerar att göra en ny bergstur på lördag, men jag behöver göra lite av mitt "vanliga" jobb också.

Inga kommentarer: